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샌디브릿지 노트북과 데스크탑 본체에 관한 내용을
다음주 쯤으로 생각하고 있었는데...
미리 올렸으면 돌맞았을뻔 했겠네요.
이번사태로 인해 지금 출시된 거의 대부분의
샌디브릿지 노트북 제품들은 환불/교환이
될듯합니다. 삼성은 이미 결정을 했더군요.
2월 첫날부터 샌디가 한건했군요.
샌디가 아닌 인텔(Intel)이 한건했네요.
미국 시간으로 보자면 1월 마지막날인가요?
CPU인 샌디브릿지 프로세서의 문제는 아니고
메인보드에 장착되는 칩셋(P67)의 설계문제입니다.
얼마전에 샌디브릿지의 6시리즈 칩셋에 관한 글을 작성한적 있는데....
샌디브릿지가 장착되는 메인보드의 6시리즈 칩셋은 지금 2개로 나눠집니다.
P67칩셋과 H67 칩셋인데... 현재 문제가 발생한 칩셋은 P67칩셋입니다.
6시리즈 칩셋인 P67과 H67의 차이점에 대한 내용은 아래의 링크를 참고하세요.
2011/01/19 - [PC 사기전에.../메인보드 사기전에] - 샌디브릿지 메인보드의 선택 (P67 VS H67)
Engadget에서 인텔쪽으로 문의한 결과
H67 칩셋에는 문제가 없다고 합니다. 문제를 발견하지 못했다고 합니다.
수정 : 문제가 없다는 것이 아니라 문제를 아직 발견하지 못했다고 수정합니다.
Jimmy sent us a chat log with an Intel customer service representative indicating that this recall only affects "some desktop boards based on Intel P67 chipset," that the H67 chipset boards appear to not be affected, but that the company doesn't have a comprehensive list yet. We've certainly seen cases where CSRs don't have all the info in this sort of situation, but still we'd advise waiting a bit before tearing your new mobo out and bringing it back to the store.
※ 관련기사의 링크입니다.
http://www.engadget.com/2011/01/31/intel-finds-sandy-bridge-chipset-design-flaw-shipments-stopped?icid=sphere_blogsmith_inpage_engadget
이에 대해서 인텔은
지난 1월 발표한 샌디브릿지용 메인보드의 6시리즈 칩셋에 결함이
있다고 공식 발표했습니다.
인텔은 P67과 H67의 시리얼 ATA를 처리하는 ICH 칩 중 일부의
내구성 문제라고 했습니다.
SANTA CLARA, Calif., Jan. 31, 2011 – As part of ongoing quality assurance, Intel Corporation has discovered a design issue in a recently released support chip, the Intel® 6 Series (and the Intel® C200 Series Chipset), and has implemented a silicon fix. In some cases, the Serial-ATA (SATA) ports within the chipsets may degrade over time, potentially impacting the performance or functionality of SATA-linked devices such as hard disk drives and DVD-drives. The chipset is utilized in PCs with Intel’s latest Second Generation Intel Core processors. Intel has stopped shipment of the affected support chip from its factories. Intel has corrected the design issue, and has begun manufacturing a new version of the support chip which will resolve the issue. The Sandy Bridge microprocessor is unaffected and no other products are affected by this issue.
The company expects to begin delivering the updated version of the chipset to customers in late February and expects full volume recovery in April. Intel stands behind its products and is committed to product quality. For computer makers and other Intel customers that have bought potentially affected chipsets or systems, Intel will work with its OEM partners to accept the return of the affected chipsets, and plans to support modifications or replacements needed on motherboards or systems. The systems with the affected support chips have only been shipping since January 9th and the company believes that relatively few consumers are impacted by this issue. The only systems sold to an end customer potentially impacted are Second Generation Core i5 and Core i7 quad core based systems. Intel believes that consumers can continue to use their systems with confidence, while working with their computer manufacturer for a permanent solution.
If you believe you may be affected by this issue, please contact your place of purchase, or your Intel Field Sales Representative.
To chat with an Intel Support Agent, click here and then click on Chat.
원문의 링크는 ☞ http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-032263.htm
인텔사이트의 원문에도 언급되었지만...
인텔6 시리즈 칩셋의 선적을 중단했고 이 문제점이 수정된 새로운 칩셋을 생산하기 시작했고,
4월 정도면 원활한 생산으로 제품을 제공할수 있을 것이라고 합니다.
문제가 발생된 것은 사타3(SATA 6Gbps)가 아닌 사타2(SATA 3Gbps)인데...
해당 문제점에 대해서 AnandTech에서 분석/설명한 내용을 보면
Ultimately you could see a full disconnect - your SATA drive(s) would not longer be visible at POST or you’d see a drive letter disappear in Windows.
원문의 링크는
☞ http://www.anandtech.com/show/4142/intel-discovers-bug-in-6series-chipset-begins-recall
SATA 컨트롤러의 결함으로인해 시간이 지날수록 비트 에러율이 점차 증가하고
이에 따른 복구 시도가 늘어나면서 SATA 케이블을 사용한 HDD, SDD, ODD등의 성능이 저하되고
결국 부팅, 또는 OS상에서 관련 기기들이 인식불가가 되어 버리는 문제가 발생하게 됩니다.
간단하게 PC가 먹통된다는거죠.
아래의 이미지는 P67칩셋에서 문제 가 되는 부분입니다.
The SATA bug exists in hardware and there’s no way to provide a driver or firmware update that can fix it.
The fix requires a metal layer change, which will result in a new hardware stepping (resulting in the ~3 week delay before replacement hardware is ready).
원문의 링크는
☞ http://www.anandtech.com/show/4142/intel-discovers-bug-in-6series-chipset-begins-recall
위의 내용에서 알수 있듯이
드라이브나 펌웨어 업데이트로 문제를 해결할수 없기 때문에 리콜이 예상됩니다.
그러나 출시초기임을 고려할때 리콜보다는 교환쪽에 무게가 더 실리는 듯합니다.
링크 ☞ 삼성, PC 6종 환불 조치..`인텔 칩 오류 후폭풍`
위 링크의 기사 내용을 보면
LG는 인텔과 협의 중이라는 데 반해서 벌써 삼성은 벌써 환불/교환 결정을 했더군요.
개인적으로 삼성을 그다지 좋아하지는 않지만
제품의 문제점에 대해서 대처하는건 정말 발 빠른듯 합니다.
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